Wednesday, November 10, 2010

KENIKMATAN SYURGA

SYURGA dalam bahasa Al-Quranya AL-JANNAH ialah suuatu tempat di alan akhirat yang penuh dengan brmcm -mcm kenikmatan yg blm dilihat oleh telinga dnblm pernah telihat dihati manusia.
NAMA-NAMA SYURGA
ddlm al-quuran ALLAH s.w.t menyebutkan dgn jls nama-nama syurga.Didalam hadith disebutkan,bahawa syurga itu mmpunyai 8 tingkat:

1.SYURGA DARUL JALAL,tercipta drpd mutiara putih.

2.SYURGA DARUS SALAM,tercipta yaqut merah.

3.SYURGA JANNATUL MA'WA.tercipta drpd jabarjud hijau.

4.SYURGA JANNATUL KHULD ,tercipta drpd marjan kuning

5.SYURGA DARUL QARAAR ,tercipta drpd emas merah

6.SYURGA JANNATUL FIRDAUS ,tercipta drpd bbrp lapisan iaitu perak,emas,yaqud,zabarnud dan berlantai kasturi.

7.SYURGA JANNATUL NAIM, tercipta dripada perak putih.

8.SYUGA ADN tercipta dari mutira putih berpintu dua dari emas, lebar pintu, antara keduanya sejauh luas langit dan bumi. Bangunannya terdiri dari lapisan ems dan perak. Tanahnya dari ambar, lantainya dari kasturi. Airnye lebih sejuk dari ais, lebih manis dari madu. Didalamnya terdapat sungai Al-Kausar, ialah sungai Nabi Muhammad S.A.W..


Bidadari syurga

Didalam Al-Quran mahupun hadith, dapat kita jumpai beberapa keterangan tentang sifat-sifat bidadari yang berada di syurga. Mereka berkulit putih bersih dan bermata jeli.

Orang-orang yang beriman dan beramal soleh akan dikahwinkan dengan bidadari dalam syurga sebagai ganjaran perbuatan baik mereka. Bidadari tersebut tidak dapat dibayangkan keindahan dan kecantikannya, begitu juga tidak dapat dilukiskan dengan tinta mahupun diukir di atas permata. Sukar bagi kita membayangkan bentuk tubu atau kesempurnaan fizikal para bidadari. Sehinggakan Rasulullah S.A.W juga terpikat dengan kecantikan dan kesempurnaan bidadari tersebut.

No comments:

Post a Comment